כולנו עושים טעויות אבל...

על העובדה שכולנו עושים טעויות אין ויכוח.


למי הכוונה במילה כולנו? בנושא הזה יש שוויון מלא… גברים, נשים, מכל הדתות, הארצות וללא הפרדה במוצא האתני; כולם, כן, גם - 2 הקבוצות עליהם יעסוק המאמר הזה: אנשים מצליחים וכאלו שלא.


אז מה ההבדל בין אנשים מצליחים שעושים טעיות לכאלו שלא? התשובות במאמר.


נתחיל עם עוד כמה עובדות:

* כולנו נולדים עם ספר חלק - אלו שמאוחר יותר הופכים לאנשים מצליחים ואלו שלא.

* פרק הכישלונות בספר הזה מתמלא במהלך חיינו, בין היתר כתוצאה מטעויות.

* גם פרק ההצלחות שלנו מתמלא במהלך חיינו, בין היתר כתוצאה מטעויות.

* טעויות יכולות להיות טעויות, אך הן יכולות להיות גם "טעויות" כלומר דברים שאנחנו תופסים כטעות אך היא לא בהכרח כזו.


על אנשים שלא לומדים מטעויות ועל כן חוזרים עליהן שוב ושוב אין טעם להרחיב, שהרי ברור שהפעולה הזו בלבד ביכולתה להפריד אותם מהאפשרות להצליח - המאמר יתמקד דווקא באותם אנשים שמנסים ללמוד מהטעיות שהם עושים.


אם כך, מבין אותה קבוצה של אנשים שמנסים ללמוד מטעיות העבר, ישנם אנשים שמצליחים וכאלו שלא, כאן נשאלת השאלה - מה עושים אותם אנשים מצליחים שאחרים לא עושים?


חצי דרך

לימוד מטעיות הוא חלק חשוב ומרכזי בתהליך ההתפתחות לעבר הצלחה, אבל הוא לא היחיד, ישנו מרכיב נוסף ובלתי נפרד מהתהליך הזה - למרכיב הזה קוראים פרשנות או נקודת מבט נכונה בהתייחס לטעות.


למה הכוונה? הנה דוגמה:

זה הזמן לדמיין לרגע מצב קיצוני שבו עשית את הטעות הזו של לגעת בקומקום חם…

החלק הראשון בתהליך ההתפתחות שלך כאן יהיה - קומקום חם=כאב וצריך להימנע מזה!


השאלה המרכזית היא חוט המחשבה בחלק השני:

פרשנות אחת בלימוד הטעות יכולה להיות: לא מכין/ה יותר קפה בחיים.

פרשנות אחרת יכולה להיות: צריך להמתין שהקומקום יתקרר/להקפיד לאחוז בידית.


בשני הפרשנויות נלמד שיעור חשוב - חשוב להימנע ממגע עם קומקום חם, שיעור חשוב לכל הדעות, העניין הוא שלמרכיב הנוסף בתהליך הזה יכולות להיות השלכות לא פחות חמורות בהמשך הדרך.


אז במקרה הנ"ל התסריט הגרוע יהיה שלא תשתה/י קפה/תה כל חייך מתי שאת/ה לבד…

יש שיגידו שזה חמור :) אבל נסכם בכך שיש דברים חמורים יותר.


איך יראו חייך?

איך יראו חייך אם אחרי שקיבלת סירוב מהבחורה שמצאה חן בעינייך, הפרשנות שנתת ל-"טעות" הזו תהיה: "לא מתחיל יותר בחיים עם בחורות".


איך יראו חייך אם אחרי שהבוס שלך סרב בפעם שלישית להעלאה שביקשת, הפרשנות שלך ל-"טעות" הזו תהיה: "לעולם אחיה בעוני" או "אין מה לעשות".


איך יראו חייך אם אחרי טעות בהתנהלות העסקית שלך, הפרשנות שתיתן תהיה: "זהו - אני מוותר על חלום חיי".


איך יראו חייך אם אחרי טעות בבחירת תחום לימודים שמצא חן בעינייך בהתחלה, אבל עכשיו הבנת שזה לא זה - הפרשנות שלך תהיה: "זה מה יש" או "זהו, פספסתי את ההזדמנות ללמוד משהו חדש?".


השפעתה של הפרשנות כפי שניתן להבין חשובה לא פחות מתהליך הלימוד מהטעות שבוצעה.

ביכולתה להשפיע על האופן שבו אנו לומדים מהטעות, הפתרונות שאנו מוצאים לאותה טעות, ולעתים להשפיע באופן כללי על התפיסה שלנו את המקרה - כטעות, כשלמעשה לא באמת מדובר בטעות.


חשוב להבין שהפרשנות יכולה לגרור אותך למעלה, לספק לך תקווה, או למשוך אותך למטה ולגרום לך להרים ידיים.


סיכום

כולנו עושים טעויות, לא רק שזה בסדר וחלק מהחיים - לרוב מדובר במפתח מרכזי להתפתחות האישית שלך.


על מנת שהטעות תהפוך לנקודת מפנה חיובית בהתפתחות האישית שלך, עליך להיות מודע/ת לפרשנות שאת/ה נותן/ת לה, ולבחון כיצד היא מעצבת את הפתרון שאת/ה נותן/ת לאותה טעות.


אנשים מצליחים מקפידים לפתח מודעות גדולה לפרשנות שהם נותנים לטעויות שלהם:

זה מתחיל בשאלה האם מדובר בכלל בטעות או שזה רק נראה כמו טעות.

זה ממשיך בהבנה שטעויות הן חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה, ואז שואלים את עצמם: "כיצד הטעות הזו יכולה לדחוף אותי קדימה".

זה נגמר בעיצוב הפתרון ברוח הפרשנות הזו.


אנשים מצליחים מודעים לכך שלא תמיד יש ביכולתם להיות אובייקטיבים או לראות את התמונה הגדולה, על כן הם דואגים להקיף את עצמם בחברים/קולגות שהם יכולים לסמוך עליהם בכל הקשור לפרשנות נכונה של טעויות.


לסיום, אחתום את המאמר בציטוט מעולה שמסכם למעשה את רוח הדברים:

אל תתן לטעויות העבר להפוך לעוגן שתוקע אותך, כי אם למפרש שימשוך אותך להצלחות חדשות".

---

לקבלת עדכונים מיד כשמתפרסם מאמר חדש: הרשמה לניוזלטר - נפתח בחלון חדש

חזרה למגזין על סדר היום

למאמר הקודם: זה לא אפשרי | זה בלתי אפשרי

הרצאות וידאו

פיתוח אישי - הקורס המרכזי