פרק 3 | הרחבת מאגר הידע שלך

(חלק 1 מתוך 2)

בפרק זה אפרט על מאגרי הידע שלך:

* משמעות הלמידה והאיסוף.

* מקורות מידע הזמינים לך.

* הספרייה הפרטית שלך ומה כדאי שיהיה בה.

* האוצרות שתרצה להשאיר לבאים אחריך.

 

הרחבת מאגר הידע שלך:

פילוסופית חיים רבת עוצמה נבנית על-ידי איסוף ידע ממגוון רחב של מקורות.

התהליך הבסיסי של לדעת איזה מידע אתה צריך והאיסוף שלו, הוא אחד הדברים המרכזיים בבואנו לחיות חיים טובים יותר.

 

התהליך הזה מרכיב שתי מילות מפתח:

לימוד (או למידה):

* אם אתה רוצה להיות מצליח - למד הצלחה.

* אם אתה רוצה להיות שמח - למד אושר. אושר אינו קורה בטעות, הוא קורה קודם על-ידי לימוד ואח"כ על-ידי תרגול.

* אם אתה רוצה להיות עשיר - למד עושר.

האם תרצה לנחש כמה אנשים הופכים עושר למחקר ולימוד?

נכון... מעט מאוד.

 

ברור שמכיוון שבריאות, עושר, אושר והצלחה הם ערכים שיש לטפחם, ניתן היה להניח באופן טבעי שאנשים ילמדו אותם לעומק... למה זה לא כך? זה עוד אחד מהמקרים שנכנסים למסתורי המחשבה...

 

זכור שרעיונות ומידע הם אחד הדברים המרכזיים שישפיעו לטובה על עתידך - אם יש לך מחסור באחד מהם, זה לא בגלל שאין לך כסף או הזדמנות או מקורות, אלא בגלל שיש לך מחסור במידע שאותו ניתן להפוך לרעיונות או להפך.

 

בתנ"ך נמצא הביטוי "אם תחפש - תמצא". כלומר, זו הדרך לגלות רעיונות ומידע שיכולים לשנות לך את החיים לטובה - לחפש.

 

את הביטוי התנ"כי הנפלא הנ"ל השלים הרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו) בביטוי משלו: "מאין תבוא החוכמה הזו בלב האדם, אם לא יבקשנה?". החוכמה לא תגיע משום מקום, עליך לעשות צעדים שיביאו אותה אליך - אחד מהם למשל, הוא חיפוש רעיונות.

 

אתה חייב לראות את הסרטים, לקרוא את הספרים, להתייעץ עם המומחים, ללכת לסמינרים שיתנו לך רעיונות פורצי דרך... זה מאוד נדיר שרעיון פשוט "נופל" עליך מהשמיים. עליך לחפש אותו בהתמדה והוא יגיע.

 

לאסוף:

כשאתה מוצא רעיון טוב - תאסוף אותו. אל תסמוך על הזיכרון שלך, תאסוף הכל - תרשום את זה, תקליט את זה ותשנן את זה. כתלמיד חרוץ ושקדן של אושר, עושר והצלחה אני ממליץ לך להשתמש ביומן בו תרשום את כל הרעיונות שאספת במשך הזמן מספרים, הרצאות, שיחות, סרטים, שירים וכו'.

אם אתה רציני בכוונתך להפוך לעשיר, בריא, משפיע, מיוחד ומצליח - השתמש ביומן.

אם אתה שומע דבר בעל ערך - רשום אותו.

אם יש דבר מה שאתה חושב שאתה צריך לזכור - רשום גם אותו.

עם השנים זה יהפוך לחלק נכבד מהלמידה העצמית שלך ויותר מכך, יהפוך לבעל ערך גדול בספרייה הפרטית שלך (עוד על הספרייה שלך בהמשך).

 

רוהן מספר באחת מהרצאותיו:

אני מנסה לגרום לילדים לעשות מה שאני עושה, לקנות ספרים ריקים.

הם מוצאים בזה עניין שאני קונה ספרים ריקים, במיוחד בסטאטוס הנוכחי שלי בו אני יכול להרשות לעצמי לקנות ספרים יקרים מאוד,$26 לספר ריק...

הם שואלים אותי: $26 לספר ריק?, למה אתה קונה את זה?".

ובכן, הסיבה שאני קונה ספרים יקרים היא להכריח את עצמי למצוא מידע בעל ערך או רעיונות טובים, שיהיו שווים $26 או יותר לכתוב בספר הזה.

אומנם כל היומנים שלי פרטיים אך אם יגיע לידכם אחד מהיומנים שלי, לא ייקח לכם הרבה זמן להגיע למסקנה שהיומן שווה יותר מ-$26 ולומר: "הוא ללא ספק תלמיד רציני".

 

קנה לעצמך ספר ריק מתוכן או את היומן הכי יקר שאתה יכול להרשות לעצמך.

התחל היום במשמעת עצמית חדשה שתוביל להצלחה, אושר ועושר: מצא איך דברים עובדים, אל תגיע למצב שתאמר "לא מצאתי". הנה ביטוי שכדאי לזכור: יתכן שלא תצליח לעשות או לבצע את כל מה שתמצא, אך תוודא שאתה מוצא את כל מה שאתה יכול לעשות או לבצע.

אתה לא רוצה להגיע לגיל הזיקנה ולגלות שחיית רק עשירית מחייך והיתר הלך, לא בגלל שלא הייתה לך הזדמנות, אלא בגלל שלא היה לך את המידע הדרוש.

 

שני מקורות ידע זמינים:

1. הניסיון האישי שלך:

הייה תלמיד חרוץ של חייך, הפוך את חייך לאחד מתחומי הלימוד המרכזיים שלך.

כשאתה עושה זאת - הקפד ללמוד מהדברים השליליים וגם מהדברים החיוביים, הכישלונות שלך יחד עם ההצלחות שלך.

זכור כי לעיתים הכישלונות שלך משרתים אותך היטב כאשר את לומד מהם ולעיתים הם "מורים" טובים יותר מההצלחות שלך.

אחת הדרכים לעשות משהו טוב הוא פשוט לעשות את זה פעם אחת רע... כי אין כמו ללמוד מהניסיון האישי שלך.

 

רוהן פגש את המורה שלו, מר שופ', בגיל עשרים וחמש ולאחר שש שנות עבודה.

מר שופ' אמר לו: "מר רוהן, עבדת שש שנים - מה מצבך היום?".

רוהן ענה לו: "לא ממש טוב...".

מר שופ' המשיך: "אז אני מציע שלא תעשה יותר את מה שעשית עד עכשיו".

אח"כ הוא שאל: "כמה כסף חסכת במשך 6 השנים הללו?".

רוהן ענה לו: "לא חסכתי כלום".

מר שופ': "מי מכר לך את 'התוכנית' הזו לפני 6 שנים?".

 

זה הזמן לשאול את עצמך - איזה תוכנית אתה קנית?

התשובה יכולה להיות לא נעימה ועלולה להיות כואבת בהתחלה, אך זה בדיוק הזמן לחשוב על ההתקדמות שתשיג כתוצאה מהעימות עם השאלות הללו, עם הטעויות שעשית, על-ידי הפיכתך לתלמיד טוב יותר של חייך שלך.

הנה ביטוי המיוחס לאפלטון: "הניצחון הראשון והטוב יותר, הוא לכבוש את האני שלך".

ברגע שתחליט להתעמת עם השאלות הכואבות - אתה בדרך לניצחון האישי שלך.

 

2. ניסיון של אנשים אחרים:

זכור, אתה יכול ללמוד מאנשים אחרים בין אם הם עשו דברים טובים או רעים.

אתה יכול ללמוד מהחיובי כמו גם מהשלילי.

התנ"ך הוא ספר טוב כיוון שהוא טומן בתוכו סיפורים על אנשים משני צידי המתרס.

רשימת סיפורים אחת של אנשים נקראת "דוגמאות" – עשה מה שאנשים אלו עשו, ורשימת סיפורים שניה של אנשים נקראת "אזהרות" – אל תעשה מה שהם עשו...

אם סיפור חייך יגיע אי פעם לספר כלשהו, תוודא שהוא ישמש כדוגמא ולא כאזהרה...

 

הקשב להרצאות וקרא את הספרים של אנשים שהשיגו דברים מדהימים בחייהם, הרבה אנשים מצליחים מסביב לעולם קוראים בשקידה וסקרנים לידע.

האם ידעת כי קיימים קלטות וספרים בנושאים כמו איך להיות חזק יותר, איך לנאום טוב יותר, איך להיות מנהיג אפקטיבי, איך להשפיע על אנשים ולפתח אישיות - ואנשים לא משתמשים בהם? איך תסביר את זה? האם ידעת שמאות אנשים מצליחים סיפרו איך הם עשו את זה בהרצאות ובספרים ואנשים פשוט לא קוראים אותם?

 

יש שיגידו שהם עסוקים. הם יגידו: "אם היית עובד איפה שאני עובד וחוזר הביתה עייף בשעה מאוחרת, גם אתה לא היית יכול להישאר ער כל הלילה ולקרוא".

אלה הם בדיוק אותם אנשים שחיים מחודש לחודש, שעובדים קשה, אנשים ישרים, אך זכור - אתה יכול להיות אדם ישר ולעבוד קשה כל חייך ולגמור אותם חסר כל, מבולבל ומבויש.

 

אתה חייב להיות יותר מ"עובד קשה", אתה חייב להיות קורא חרוץ, אתה חייב להיות מאזין טוב.

לא צריך להאזין להרצאות או לקרוא ספרים כל הלילה (אם כי במידה ואתה חסר כל - זה מקום מעולה להתחיל בו), שלושים דקות ביום הן התחלה טובה, זה הכל. אם יש לך אפשרות להאריך את זה לשעה, מה טוב!

במשך שלושים דקות האזן או קרא משהו מאתגר, משהו אינפורמטיבי, לפחות שלושים דקות ביום.

וחשוב מכל - כל יום.

 

אל תפספס! תחמיץ ארוחה אך אל תוותר על שלושים הדקות הללו. הגוף שלך יסתדר בלי ארוחה או שתיים אך אתה לא תסתדר ללא רעיונות, דוגמאות והשראה.

 

ישנו בתנ"ך ביטוי האומר: בני אדם אינם יכולים להתקיים על לחם בלבד או ארוחה בלבד. נאמר שם שהדבר החשוב הבא אחרי לחם הוא "מילים". מילים מזינות את המחשבה והנפש. בני אדם חייבים אוכל ומילים כדי להיות בריאים ומצליחים.

Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Google+ Email PrintFriendly

---

המשך לפרק 3 | הרחבת מאגר הידע שלך - חלק 2

פרק 2 | פיתוח פילוסופיה אישית רבת עוצמה

מגזין על סדר היום

הרצאות וידאו