ללמוד מכל אחד | ללמוד מכל דבר

אחרי שנים של לימודים במוסדות אקדמאים או באוניברסיטה של החיים... יודעים יותר - אבל לא יודעים הכל...

לרובנו זה ברור ש"לא יודעים הכל" – השאלה היא מה התגובה שלנו כשאדם צעיר מאיתנו / עובד חדש / בוס חדש וכו' מעביר לנו את הידע הזה?

מה ההתייחסות שלנו למגוון הסיטואציות שאנו חווים במהלך היום?

איך אפשר להוציא מכל סיטואציה את המיטב?

על נושאים אלו אפרט בהרחבה במאמר הנוכחי.


אני צודק - אני טועה

מדובר במלחמה על בסיס קבוע בין חלק אחד של המוח המחזיק בטענה "אני צודק/יודע יותר טוב" או לכל הפחות "אני אף פעם לא טועה" לבין חלק אחר של המוח, קצת יותר חלש הטוען "חלאס, אתה לא באמת יודע הכל!..."

יחסי הכוחות אינם שווים.

יותר מזה, ברוב המקרים שבהם מדובר באנשים משכילים / אנשים שעובדים במשרה בכירה / אנשים בעלי וותק רב, (וכן גם כאלה עם אגו "מטופח" מאוד) - מדובר ביחסי כוחות בלתי שוויוניים בעליל, לטובת החלק במוח המחזיק בטענה - "אני צודק/יודע יותר טוב".


כמובן שזה טבעי וברור, אף אחד לא אוהב להיות בצד השני.

העניין הוא שבשלב מסוים הנזק יהיה גדול יותר מהרצון להישאר בצד הצודק. במקרה כזה ייתכן ותהפוך מזה שיודע הכל, לזה שלא יודע כלום...

במילים אחרות השאלה בסופו של יום היא הכותרת הבאה:


אתה עושה בית ספר מהחיים, או שאתה נותן לחיים לעשות לך בית ספר?

הנה כמה דוגמאות להמחשת העניין:

1. אבי עבד כעצמאי במשך כ- 15 שנה בתחום הבניין.

הוא למד בזמנו לבצע על הצד טוב ביותר עבודה המחולקת לשלושה שלבים:א,ב,ג.

יום אחד, הגיע אחד העובדים, צעיר ממנו בכמה שנים טובות והציע לעשות קודם ב,א ואז ג.

מה אבי חשב על זה?...

"אתה לא תגיד לי מה לעשות!!!"

"15 שנה אני במקצוע!!!"

עד מהרה הגיעו בעלי מקצוע אחרים, שדווקא כן בחרו ללמוד וליישם את השיטה שהובילה לקיצוץ בעלויות ובזמן.

אבי היה אדם חרוץ, מסור ועבד קשה לפרנסתו, אך בשלב מסוים זה כבר לא עזר ומשם הדרך למטה הייתה קצרה מאוד...

מה היה קורה אם אבי היה פתוח ללמוד דברים חדשים?


2. כמעט כל מי שביקר בחלק ממדינות המזרח הרחוק מודע ל – "גמישות הזמן".

הרכבת אמורה לצאת בשעה 16:00? זו כמובן המלצה...

אפשר להתעצבן עד מחר, אבל זה לא יגרום לרכבת להגיע מהר יותר.

אפשר לשאול מקומי שממתין איתך לרכבת "מתי היא בדרך כלל מגיעה?" ולקבל תשובה רצינית לגמרי בסגנון "היא תגיע כשתראה אותה מולך".


אפשר להזמין תיק מיוחד או פסל ולקבל התחייבות שהפריט יהיה מוכן עוד יומיים.

בחלק מהמקרים תחזור אחרי שבוע והפריט עדין לא יהיה מוכן.

אפשר להתעצבן כשזה קורה אם כי גם כאן, זה לא ממש יעזור.

אבל למה להרחיק למזרח...


הפקידה בבנק עובדת לאט, התור מתארך ולך יש עוד מיליון סידורים לעשות.

כן.

זה מוצדק להתעצבן על הרכבת.

זה מוצדק להתעצבן על המוכר.

זה מוצדק לצרוח על הפקידה.

אבל בדרך לא לומדים כלום...


אם כן, זה בדיוק הזמן לשאול אם הרצון הוא להיות צודק, או הרצון הוא ללמוד משהו שעשוי לעזור לך בעתיד.

מה היה קורה אם במקום לחשוב על כמה הצדק עימנו, היינו מאמצים גישה שתגרום לנו לחשוב מה אפשר ללמוד מאותה סיטואציה?


מסקנות

קיבלת פרויקט חדש בעבודה, פרויקט שאתה לא ממש רוצה אבל גם לא יכול להשתחרר ממנו?

זו בדיוק העת לומר לעצמך: "מה אני אוכל ללמוד מהפרויקט הזה?"


אתה תקוע בתור מייגע?

זו בדיוק העת ללמוד להיות סבלני, למרות שיש לך את כל הסיבות שבעולם להיות עצבני (ויתכן שבצדק).


ילד קטן מתחיל ללמד אותך דברים חדשים?

מדובר באחד מאותם מקרים שכדאי להקשיב.


הגיע עובד חדש או בוס חדש?

אין זה אומר בהכרח שמלחמת עולם עומדת לפרוץ!

אותו אדם יכול להתברר כדבר הכי טוב שקרה לחברה שמעסיקה אותך.

הוא עשוי להיות גם החבר הכי טוב שלך.

אתה עשוי ללמוד ממנו הרבה יותר ממה שחשבת.


התקבלת לעבודה במשרת ניהול?

אין זה אומר בהכרח שמלחמת עולם עומדת לפרוץ!

העובדים תחתיך עשויים להתגלות כפרטנרים הכי טובים שלך בביצוע המשימה שעל הפרק.

חלקם עשוי לבלות איתך סביב שולחן הפוקר.

מכולם אתה עשוי ללמוד דבר או שניים.


החיים יכולים להראות אחרת לגמרי ברגע שהגישה השלטת היא "מה אני יכול ללמוד מזה", זה עניין של תרגול והתמדה – לא יותר.

---

לקבלת עדכונים מיד כשמתפרסם מאמר חדש: הרשמה לניוזלטר - נפתח בחלון חדש

חזרה למגזין על סדר היום

למאמר הבא: הסוד (הלא שמור) של החיות

למאמר הקודם: לעצור את המחשבות השליליות

הרצאות וידאו

פיתוח אישי - הקורס המרכזי