פרק 7 | עקרונות התקשורת הבין-אישית - חלק 2

(חלק 2 מתוך 2)

רוהן מספר שאחד הדברים בהם התמזל מזלו, היה לפגוש את ארל שופ' במשך אותן חמש שנים. במשך כל אותה תקופה מר שופ' שיתף אותו בארוחת הערב, במטוס, בכנסים עסקיים, בשיחה פרטית, בשיחה קבוצתית - בכל מיני רעיונות שגרמו לו לשנות את אופן מחשבתו ופעולתו.

 

השינויים היומיומיים, חלקם ממש קטנים וחלק ממש חשובים, הצטברו לכדי משקל כבד מאוד לאחר שנה, שלוש שנים וחמש שנים.

חלק גדול מהקשר הזה עם מר שופ', היה חזרה על הרעיונות שוב ושוב, שהרי אין כזה דבר לשמוע את הבסיס ואת פילוסופית החיים "יותר מידי פעמים". דבר נוסף היה יכולתו של מר שופ' לבדוק ולהעריך את ההתקדמות שלו - זהו מפתח מרכזי שאתה או רצוי אדם אחר, יבדוק ויעריך את ההתקדמות שלך.

 

רוהן זוכר את היום שבו רשם לראשונה את המטרות שלו, לאחר הרצאתו של מר שופ'.

הרשימה הכילה ארבעה או חמישה פריטים בלבד.

הוא הראה אותה למר שופ' וזה שאל אותו: "האם זו הרשימה שלך?", הוא כמובן ענה: "כן".

אז שאל מר שופ' מה שכל אדם מצליח היה שואל בחוכמה:

מה עם מטרות הקשורות לבריאות שלך למשל?" - לא היו לרוהן מטרות כאלו ברשימה שלו...

"מה לגבי מטרות ההשקעה שלך?" - גם מטרות אלו היו חסרות ברשימה.

 

לסיום מר שופ' החל "לירות" שאלות בזו אחר זו: "מה לגבי המטרות המשפחתיות שלך, מה לגבי המטרות שלך לשיתוף וצדקה, את מי היית רוצה לפגוש, למה היית רוצה להפוך, אילו כישורים אתה רוצה לפתח, האם חשבת אולי על לכתוב ספר, מה לגבי השכלה לילדיך, האם היית רוצה להיות חופשי מחובות, מה לגבי ספרייה המלאה במיטב הספרים, מה לגבי הרצון להכיר חברים חדשים, אולי לצנוח ממטוס, האם תרצה לבקר בניו-יורק או פאריס, האם תרצה חווה או בית בהרים, האם יש משהו שהיית רוצה להוכיח או חותם שברצונך להשאיר אחריך???".

 

מחשבה אחת ועיקרית עברה במוחו של רוהן, והאמת גם במוחי שלי ולבטח גם אתה חשבתך כך שקראת את הדו-שיח הזה - וואוו, איזו שיחה מרחיבת אופקים זו היתה!!!

זו רק שיחה אחת מיני רבות שקיימו השניים במהלך אותן חמש שנים.

זו פשוט עזרה מצוינת שמישהו נמצא שם לשאול את השאלות הנכונות.

זכור שהתשובות הן לא בהכרח הדבר העיקרי - השאלות חשובות לא פחות, חלק מההשפעות בעלות הערך הגבוה ביותר מגיעות מאנשים בעלי מודעות וכישורים לשאול את השאלות המכריעות.

 

הנה פרוייקט שכדאי לך לשקול:

בחר לך שניים שלושה אנשים אליהם יש לך הערכה רבה. בקש מהם להכין רשימה של שאלות עיקריות אותן היו שואלים, אם היו רוצים לסייע למישהו לבחור את הבחירות הנכונות שיובילו אותו לחיים מוצלחים ומאושרים. ברגע שתקבל את הרשימות, אתה תהיה מופתע מהשוני ביניהן.

 

אנשים מצליחים מסתכלים על החיים ממגוון של חוויות ומגוון של גישות. כעת, בעזרת השאלות הללו יהיו לך מספיק שיעורי בית לשנים הקרובות...

במהלך השנים והלימוד המתמיד שלך, יתכן שתמצא שאלות או מטרות שבתחילה נראו לך שוליות אך כיום הן חשובות מאוד ולהפך, אתה עברת שינוי - לא השאלות.

שאתה קורא טקסט או מאזין להרצאה שברשותך כלים וידע נוספים - אתה קורא ומאזין ברמה אחרת לגמרי.

התבונה שתקבל בקריאת הטקסט ברמה הזו יכולה להיות המפתח הבא לעושר ולאושר שלך.

 

דגשים נוספים בתקשורת בין-אישית:

1. תקפיד שיהיה לך משהו טוב לומר: תתכונן מראש, תרכוש ידע וניסיון, הייה סקרן (לגבי אנשים, מדינות, סטייל, אוכל, עסקים, מוזיקה ועוד). אופייני לאנשים שיש להם ידע מוגבל או שטחי בלבד, לנסות להרשים בידע "הרב" שלהם - אל תהיה אחד מהם.

 

2. גלה רגישות: לאדם יש הרבה סיבות להיות עצבני, עצוב, מאוכזב. נסה להבין וגלה סימפטיה – אנשים יעריכו זאת ויגיבו בהתאם.

 

3. אוצר מילים: אוצר מילים עשיר יאפשר לך להציג דברים בפחות מילים, יאפשר לך להבין אנשים אחרים בעלי אוצר מילים גדול. ביכולתה של שפה לקבוע את האושר, העושר, ההצלחה, הזוגיות ומה לא בעצם...

 

4. סטייל: תבנה לעצמך סטייל משלך - ביטויים, הנעות ידיים.

 

5. מילים ומעשים: לא מספיק רק לבצע, ולא מספיק רק לדבר / לכתוב, למה לא לעשות את שניהם? פרחים לבת הזוג זה נפלא... אבל אתה חייב לצרף גם פתק קטן...

 

6. קרא את הקהל שלך: על-ידי הסתכלות (שפת גוף, מחוות), שמיעה (מה עונים ואז האם להמשיך או לעצור) והרגשה.

 

7. עוצמה ואינטנסיביות: העוצמה והרגשות שאתה מעביר... למילה יש השפעה רבה, אך למילה עם רגשות יש עוצמה רבה יותר (אהבה במילון היא מילה, אך אם מישהי אומרת לך את המילה יש לה משקל חזק יותר). מצד שני, תלמד לשלוט ברגשותיך כי מילים יכולות גם להזיק. השתמש בחוכמה בעוצמת הרגשות, לצאת לציד ארנבים עם תותח, לא יהיה ממש אפקטיבי נכון?...

 

8. הזדהות: כאשר אתה גורם לאנשים להזדהות איתך ו / או כאשר אתה מזדהה עם אחרים, אתה בעצם יוצר גשר בינך לבינם, עם החוויות המשותפות שעברתם והתנסיתם בהם.

למשל, אם אתה משוחח עם ילד בן 12 הגשר יהיה חזרה לתקופה בה אתה היית בגילו (הרי הוא לא יכול להעלות זיכרונות מהתקופה בה היה בן 40 למשל נכון?), מצא מכנה משותף עם בני השיח שלך.

 

9. למד לתקוף את הבעיה ולא את הבנאדם: תן דוגמאות לבעיה מהניסיון האישי שלך: "שמע, מהניסיון האישי שלי.." או "פעם זה קרה לי ו...", תן דוגמאות של אנשים שלא נמצאים ("צד ג") ולבסוף אם אין ברירה תראה לאדם היכן לדעתך הוא טועה - עשה זאת בזהירות.

אם תוך כדי שיחה אתה כועס הבהר לבן השיח שלך שאתה לא כועס עליו אישית אלא על הסיטואציה, ההרגשה, המקום, הדבר וכו'.

 

10. הכוח לשכנע: היה מרצה / נואם נהדר; אם אתה מדבר אל ילדים, דבר בשפה המובנת להם.

הייה כנה ואמיתי, תאתגר את השומע, שתף אותו בסיפורים אישיים וחוויות, הקפד שמה שאתה מבקש יהיה בפועל קל יותר וריווחי יותר ממה שאתה מבטיח.

 

11. דבר בשפה נקייה: דיבור בשפה רהוטה לעולם לא הרחיק אנשים. איש לעולם לא ישאל אותך: "למה אתה לא מקלל?" נכון?

 

12. שנה הרגלים רעים: אם אתה נוהג לאחר, שנה את זה. שב ישר, תקום לקראת מישהו, ברך אדם לשלום - זה יגרום לו לכבד אותך יותר.

 

13. רושם: רשום לעצמך איך אתה רוצה שאנשים איתם אתה נפגש יזכרו אותך. רשום קוד התנהגות.

 

14. הראה מנהיגות: קבל את מלוא האחריות למעשיך, שמש דוגמא לאחרים, פתח שליטה עצמית ונחישות, הייה בעל חוש צדק עז, עשה יותר ממה שמצפים ממך, שתף פעולה עם אחרים וחנך למצוינות.

 

בהקשר למנהיגות זכור את הביטויים הללו:

"מי שמעולם לא למד לציית, אינו יכול להיות מפקד טוב" - אריסטו.

"אל תצווה את מה שאינך יכול לאכוף" - סופוקלס.

"לעולם אל תאמר לאנשים איך לעשות דברים. אמור להם מה לעשות, והם יפתיעו אותך בכושר

ההמצאה שלהם" - ג'ורג' פאטון.

"אל תיפול בפח ההתעלמות מהמובן מאליו" - הרמח"ל.

אני סבור שביטויים אלו ישמשו אותך היטב.

 

לסיום - תשאף להיות האדם שאנשים מצליחים רוצים להיות בקשר איתו, הפוך לאדם בעל כישורי שפה, גישה חיובית, בעל משמעת עצמית חזקה, אדם של תרבות, בינה ומנהיגות.

אתה תרוויח בצורה לא רגילה מהמוניטין שלך, שמך ימשוך אנשים מעניינים אליך.

זכור כי כדי למשוך אליך אנשים בעלי ערך - עליך להיות בעל ערך בעצמך.

 

סיכום הפרק:

* לעולם אל תזלזל בכוחה של ההשפעה.

* שלוש שאלות לבחינת הקשרים שלך:

א. מי הסובבים אותי?

ב. מה הם עושים לי?

ג. האם זה בסדר?

* שלוש פעולות שכדאי לנקוט אם התשובות לא מוצאות חן בעינייך:

א. נתק את הקשר.

ב. הגבל את הקשר.

ג. צור קשרים חדשים.

* השפעה חיובית יכולה להשפיע רבות על חייך אך כך גם השפעה שלילית, שתיהן יקחו אותך למקום כלשהו - רק אחת מהן תיקח אותך למקום אליו אתה חפץ.

* תמורת השקעה קטנה בלבד ניתן לפגוש אנשים גדולים.

* את התוכניות שלך להצלחה - תבנה בעזרת אנשים מצליחים.

* אל תבנה את התוכניות שלך, בייחוד את התוכנית הכלכלית שלך, בעזרתם של אנשים שאינם מצליחים.

* שאל את עצמך להיכן אתה הולך ועם מי אתה נפגש כדי להרחיב את השכלתך, היכן אתה

"סועד" את "הארוחה האינטלקטואלית" שלך? מצא לך "מסעדה" טובה.

* אחת הדרכים ליצור קשר עם אנשים בעלי השפעה טובה, היא דרך הדברים שהם כתבו (בספריהם) או אמרו (בהרצאותיהם); אולי אתה לא יכול לפגוש את כולם, אבל אתה בהחלט יכול לקרוא ספרים שהם כתבו.

* זכור שהתשובות הן לא בהכרח הדבר העיקרי - השאלות חשובות לא פחות, חלק מההשפעות בעלות הערך הגבוה ביותר מגיעות מאנשים בעלי מודעות וכישורים לשאול את השאלות המכריעות.

* במהלך השנים והלימוד המתמיד שלך, יתכן שתמצא שאלות או מטרות שבתחילה נראו לך שוליות אך כיום הן חשובות מאוד ולהפך, אתה עברת שינוי - לא השאלות.

* למד את הדגשים שיעשירו את התקשורת שלך עם אחרים.

Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Google+ Email PrintFriendly

---

המשך לפרק 8 | אומנות הצבת המטרות

פרק 6 | להשיג עצמאות פיננסית

מגזין על סדר היום

הרצאות וידאו